افتتاح یک گالری با اسناد تالار رودکی/پشت عطسه‌های ماه دیده می‌شود

افتتاح یک گالری با اسناد تالار رودکی/پشت عطسه‌های ماه دیده می‌شود

گالری مرکز نبشی جمعه دوم شهریور با برگزاری پروژه نمایشگاه «تالار رودکی: گرافیک، معماری و هرچه» به صورت رسمی آغاز به کار می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، برپایی نمایشگاه های هنری در حوزه تجسمی یکی از فرصت های مناسب بروز و ظهور هنر و خلاقیت هنرمندانی است که سال ها در این عرصه فعالیت می کنند و این نمایشگاه ها اغلب، جمعه های هر هفته افتتاح می شوند. تابستان به نوعی فصل تعطیلی گالری ها به حساب می آید، اما با آغاز شهریورماه، از تب و تاب نمایشگاه های هنری کاسته نشده است و هنوز شور برگزاری نمایشگاه میان هنرمندان وجود دارد و گرمابخش فضای هنری این روزها است. جمعه ۲ شهریورماه نیز همچون جمعه های دیگر، تعدادی نمایشگاه هنری در گالری پایتخت افتتاح می شود که لیست برخی از آنها را در زیر می خوانید.

گالری مرکز نبشی

پروژه «تالار رودکی: گرافیک، معماری و هرچه» با طراحی و تنظیم آریا کسایی و اجرای اشکان فروتن به مجموعه پوستر، بروشور، عکس، فیلم و اسناد رویدادهای اجرایی، نمایشی و موسیقایی تالار رودکی بین سال‌های ۴۶ تا ۵۷ می‌پردازد. این آرشیو با رویکردی بین ‌رشته‌ای، همزمان با افتتاحیه‌ رسمی گالری مرکز نبشی جمعه دوم شهریورماه به نمایش گذاشته خواهد شد. گالری مرکز نبشی در خیابان کریمخان زند، خیابان استاد نجات اللهی (ویلا)، کوچه خسرو، پلاک ۵۱ قرار دارد.

گالری باغ موزه هنر ایرانی

ویژه برنامه «مثل یک قصه» از ۲ تا ۱۶ شهریور ماه با نام «مثل یک قصه؛ روایتی از خسرو سینایی» با مشارکت موزه موسیقی، موزه سینما، سازمان زیباسازی شهرداری تهران، موسسه آوانگار و باغ موزه هنر ایرانی برگزار می شود. مهمترین قسمت این رویداد فرهنگی و هنری نمایش ۸ فیلم سینمایی بلند و ۲۴ فیلم مستند از ساخته‌های خسرو سینایی به انتخاب وی است که شامل آثار این هنرمند از دهه ۴۰ تا به امروز می‌شود. گالری باغ موزه هنر ایرانی در خیابان دکتر حسابی قرار دارد.

گالری ابد

نمایشگاه چیدمان شبنم قفقازی با عنوان «همه چیز از همه چیز آغاز می شود» روز جمعه ۲ شهریورماه در گالری ابد به نشانی گیشا( کوی نصر) ، خیابان شهید علیالی(پیروزی غربی)، خیابان جوادی ، پلاک ۵۳ افتتاح می شود.

گالری سایه

نمایشگاه عکس های مهدی شادی زاده با عنوان «فتح باغ» از روز دوم شهریور در گالری سایه خیابان کریمخان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره ۲۱ برگزار می شود.

گالری صا

نمایشگاه گروهی نقاشی و آثار حجمی با عنوان «مسافر وهم» از ۲ تا ۹ شهریورماه در گالری صا به نشانی پاسداران ، بوستان هشتم، پلاک ۱۳۴، طبقه همکف برپا می شود.

گالری فرمانفرما

نمایشگاهی از آثار اسکیس جهانگیر درویش با عنوان «خاطرات کاغذی» از روز ۲ شهریورماه به مدت ۲ هفته در گالری فرمانفرما به نمایش در می آید. همچنین همزمان با تولد ۸۵ سالگی وی در ۱۳ شهریور، مراسم نکوداشت این استاد معماری ایران در گالری فرمانفرما برگزار می شود. گالری فرمانفرما در کریمخان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲ قرار دارد.

گالری قاف

نمایشگاه نقاشی های لادن قاجار با عنوان «دگرگونی» از روز جمعه ۲ شهریورماه در گالری قاف به آدرس پاسداران، نگارستان هقتم (بهرام جعفر)، پلاک ۵۵ افتتاح می شود و تا ۷ شهریور ادامه خواهد داشت.

گالری افرند

نمایشگاه آثار سمیرا طوسی با عنوان «بازآفرینی» از روز جمعه ۲ شهریورماه به مدت دو هفته در گالری افرند به نشانی بزرگراه جلال آل احمد،خیابان جهان‌آرا،خیابان ۱۹ام (جلال حسینی)،بعد از تقاطع اشک‌شهر، پلاک ۴۸ برگزار می شود.

گالری شلمان

نمایشگاه گروهی آبرنگ هنرآموختگان امیر کیانی از روز جمعه دوم شهریورماه در گالری شلمان واقع در میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک ۲۷ افتتاح می شود. در این نمایشگاه آثاری از امیرعلی کیانی، راحله زمانی، پری دخت نوایی، نازنین میری، لیلا امیری معتمد، روناک نوری، خاطره آخوندلو و نگار قاسمی به نمایش در می آید.

گالری شیث

نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «پشت عطسه‌های ماه» به کیوریتوری هدیه دربانی و محمد هداوند از روز جمعه ۲ شهریورماه در گالری شیث برگزار می‌شود. گالری شیث در چهارراه ولیعصر، ضلع جنوبی پارک دانشجو کوچه شیرزاد شرقی قرار دارد.

گالری نگر

نمایشگاه نقاشی های کانیاو ایرانزاده با عنوان «رویای جزیره» از دوم شهریور در گالری نگر به نشانی قیطریه، ضلع جنوبی پارک، خیابان روشنایی، کوچه دلارارم، پلاک ۳۳، زنگ سوم برگزار می‌شود. این نمایشگاه حاصل سفر و اقامت سه ماهه کانیاو ایرانزاده در جزیره هرمز است.

گالری دلگشا

نمایشگاه نقاشی های سعید غلامی با عنوان «سردسالی» از ۲ تا ۱۹ شهریورماه در گالری دلگشا واقع در تهران. خیابان کریمخان. خیابان ایرانشهر. کوچه مهاجر. پلاک ۳۰ برگزار می شود. مسعود سعدالدین درباره نقاشی های سعید غلامی می گوید «غلامی با ممارست و اندوخته ای از تجربیات نقاشانه لحظات روزمرگی را با عناصر نقاشی عجین می کند و هنگام کار بی پروا مترصد لحظه ایست که در آن مرز مابین تصویر و آنچه موضوع آن است برچیده شود.»

گالری طراحان آزاد

نمایشگاه عکس مسعود مومن ها با عنوان «آن‌جابودگی» از ۲ تا ۷ شهریورماه در گالری طراحان آزاد واقع در خیابان ولیعصر (عج)، خیابان فتحی شقاقی، میدان سلماس، پلاک۵ برپا می شود. در استیتمنت این نمایشگاه به قلم هنرمند آمده است: «۱۱ عکاس ایرانی، خارج از موطن خود، از طریقِ ایجاد ارتباطی مجازی با نگاه به نمایشگر دوربینِ عکاسی، موقعیت انتخابیِ خود را در ایران قاب بسته و عکسبرداری کرده اند. برخلاف سنتِ عکاسی که در آن هر قطعه عکس از حضور و «آن‌جا» بودنِ عکاس خبر می‌دهد، در عکس‌هایِ این نمایشگاه، حضورِ فیزیکیِ عکاس در زمانِ حالِ عکسبرداری به تعلیق درآمده است. این عکاسان بی‌آن که خود در «آن‌جا» حاضر باشند، و با نوعی «آن‌جابودگی» زیسته، حضورِ «شیء آن جا» را ثبت کرده و سپس با ویرایشی دلخواه، به فرایند نمایش سپرده‌اند. پروژه‌ای که در گام نخست با درخواست من از این ۱۱ عکاس شکل گرفت، و در ادامه کار با اجرای خواسته‌هایشان، در غیاب‌ آنها به انجام رسید.»

گالری ویستا

نمایشگاه انفرادی نقاشی کوروش سرمدی با عنوان «صفر و یک» روز جمعه ۲ شهریورماه در گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک۱۱ افتتاح می شود.

گالری مژده

حراج تابستانی عکس از ۷۸ عکاس به کیوریتوری بابک حقی از روز دوم شهریورماه در گالری مژده به نشانی سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان ۱۸ شرقی، پلاک۲۷، زنگ یک آغاز می شود. آثار بسیاری از عکاسان به نام ایران در این رویداد همچون عباس کیارستمی، آرمان استپانیان، شادی قدیریان، سیامک زمردی، افشین شاهرودی، فرشاد فرشته حکمت، نادر داوودی، بابک کاظمی، مجید کورنگ بهشتی، فرشاد فدائیان، مسعود زنده روح کرمانی، اشکان تیرداد، آزیتا سمناک، سروش میلانی زاده، وحید تهامی، مهسا کریمی، سارا ساسانی، روشنک صدر و امید محکمی حضور دارد.

کد خبر 4381664
mehrnews.com/news/4381664

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *