۳۵ فیلمی که از ۳ دوره جشنواره فجر باقی مانده‌اند/ در انتظار اکران

فیلم های بازمانده از اکران

۳۵ فیلم از دوره سی و چهارم، سی و پنجم و سی و ششم جشنواره ملی فیلم فجر هنوز فرصت اکران پیدا نکرده‌اند.
خبرگزاری مهر-گروه هنر-زهرا منصوری: اکران فیلم های سینمایی در زمان مناسب همواره یکی از دغدغه های صاحبان آثار و مطالبه آنها بوده است؛ امری که سال گذشته تقریبا برای اکثر فیلمسازان محقق نشد و منجر به مساله فیلم‌سوزی شد. بر همین اساس بسیاری از سینماگران نسبت به نوع اکران آثارشان معترض شدند اما در این میان فیلم هایی هم وجود دارند که اصلا فرصت اکران پیدا نکرده اند و صاحبان این آثار تنها مطالبه شان به نمایش گذاشتن آثار ولو به قیمت سوختن آنها است.

در بین این آثار فیلم هایی با گونه های مختلف دیده می شود که حتی گاهی صاحبان آنها از زمان اکران فیلمشان خبر می دادند در حالی که این اتفاق تاکنون نیفتاده است.

از همین رو به بررسی فیلم هایی پرداخته ایم که از سی و چهارمین و سی و پنجمین جشنواره ملی فیلم فجر باقی مانده و نتوانسته اند فرصت اکران پیدا کنند.

فیلم سینمایی «به دنیا آمدن» ساخته محسن عبدالوهاب از جمله فیلم های باز مانده از سی و چهارمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر است البته این فیلم پیش از این قرار بود پس از دهه اول محرم در سال ۹۵ در گروه سینمایی ماندانا اکران عمومی شود اما شواری صنفی نمایش فقط برای ۲ هفته زمان قرارداد این فیلم را در گروه ماندانا ثبت کرده بود و عوامل تولید فیلم هم به دلیل زمان کمی که برای اکران داشتند، تصمیم گرفتند از نمایش عمومی «به دنیا آمدن» در تاریخ فوق انصراف دهند.

فیلم سینمایی «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» ساخته فرزاد موتمن هم از سی و چهارمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر هنوز نتوانسته به اکران عمومی در بیاید. در خلاصه داستان این اثر آمده است: «مادری سراسیمه وارد کلانتری می‌شود و به افسر نگهبان می‌گوید دختر جوانش، سحر، دیشب به خانه بازنگشته است.»

در این فیلم فریبرز عرب‌نیا، سیامک صفری، ژاله صامتی، آتیلا پسیانی، سحر عبدالهی، علیرضا ثانی‌فر، محمدرضا غفاری، آناهیتا درگاهی، امیرحسین فتحی، روشنک گرامی و بهاران بنی‌احمدی به ایفای نقش پرداخته اند.

همچنین انیمیشن های «کله آهنی» به کارگردانی غلامرضا احمدی، «در مسیر باران» به کارگردانی حامد کاتبی، «پادشاه آب» به کارگردانی مجید اسماعیلی، «قلب خورشید» به کارگردانی احمد علمداری و «بازمانده» به کارگردانی احسان طاهری هم هنوز نتوانسته اند به نمایش عمومی در بیایند.

در این میان فیلم «سگ و دیوانه عاشق» ساخته علی محمد قاسمی که در دوره سی و چهارم در بخش «هنر و تجربه» پذیرفته شده بود، نیز هنوز به اکران درنیامده است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «هر لحظه پر از چیزهایی است که نمی دانی و نمی بینی … زن و مرد جوانی سرخوش از نامزدیشان در جنگل میخوانند و می دوند. در روز عروسی مرد گم می شود. گذشته خود را نمی یابد، آینده را نمی داند، تنها این دم است که شاید از آن او باشد، زن درمانده از همه جا، پای می کوبد و به راه است، به کدام راه …»

در این اثر محمود نظرعلیان، پیمان مقدمی، آسیه بخشی زاد، ناتالی آلونسو کاسال، امیر شکرگزار، محبت قاسمی و ارسلان امیری بازی کرده اند.

اما سهم سی و پنجمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر از فیلم های باقی مانده ۱۱ فیلم است که هنوز فرصت نمایش پیدا نکرده اند.

فیلم های سینمایی «چراغ های ناتمام» به کارگردانی مصطفی سلطانی، «ماه گرفتگی» به کارگردانی مسعود اطیابی، «سوفی و دیوانه» به کارگردانی مهدی کرم پور، «پشت دیوار سکوت» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی، «شماره ۱۷ سهیلا» به کارگردانی محمود غفاری و انیمیشن «رهایی از بهشت» به کارگردانی علی نوری اسکویی از بخش سودای سیمرغ جشنواره سی و پنجم باقی مانده اند که در این میان فیلم سینمایی «سوفی و دیوانه» قرار بود اواسط آذرماه سال ۹۶ اکران شود اما مهدی کرم پور با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش اعلام کرد که آخرین ساخته‌اش فعلا در سینماهای کشور به نمایش در نخواهد آمد زیرا او «تمایلی به شرکت در اکران قمر در عقرب فیلم‌های سینمایی در این وقت از سال را ندارد.»

بازیگران «سوفی و دیوانه» به نویسندگی مهدی کرم پور و مهدی سجاده چی، امیر جعفری، به آفرید غفاریان، محمدرضا شریفی‌ نیا، سیامک صفری، الهه حصاری و سعید امیرسلیمانی هستند که در خلاصه داستان آن آمده است: «من مست و تو دیوانه/ ما را که برد خانه/ صدبار تو را گفتم/ کم خور دو سه پیمانه»

به تازگی محمود غفاری کارگردان «شماره ۱۷ سهیلا» هم عنوان کرده است که مادامی که فیلمش اکران نشود دیگر فیلم نمی سازد زیرا در صورت ساخت یک فیلم دیگر، آن اثر رقیب «شماره ۱۷ سهیلا» می شود و بهتر است ابتدا این فیلم به نمایش در بیاید.

«شماره ۱۷ سهیلا» روایت کننده داستان دختری میانسال است که زمان ازدواج او به تاخیر افتاده و با توجه به مشکل ژنتیکی که دارد در تلاش است که هر چه سریعتر ازدواج کند تا بچه دار شود.

در این فیلم زهرا داوودنژاد، بابک حمیدیان، احسان امانی و مهرداد صدیقیان به ایفای نقش پرداخته اند.

فیلم های سینمایی «ایستگاه اتمسفر» ساخته مهدی جعفری، «ترومای سرخ» ساخته اسماعیل میهن دوست، «خانه دیگری» ساخته بهنوش صادقی، «یادم تو رو فراموش» ساخته علی عطشانی و «بن بست وثوق» ساخته حمید کاویانی نیز از بخش غیر رقابتی جشنواره سی و پنجم باقی مانده اند.

هرچند از برگزاری سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر ۳ ماه بیشتر نگذشته و در ماه های آتی حتما تعدادی از آثار این جشنواره روی پرده می روند اما به ۱۹ فیلم از آثار باقی مانده از دوره سی و چهارم و سی و پنجم جشنواره فیلم فجر، ۱۶ فیلم سینمایی از جشنواره سی و ششم فیلم فجر را هم باید اضافه کرد که هنوز به نمایش درنیامده اند بنابراین باید دید که این ۳۵ فیلم باقی مانده از سه سال گذشته می توانند در سال جاری اکران شوند یا نه؟

https://www.mehrnews.com/news/4265893/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *