مأموریت دشوار پیمان جبلی در ساختمان شیشه‌ای/ صداوسیما کجا می‌رود؟

مأموریت دشوار پیمان جبلی در ساختمان شیشه‌ای/ صداوسیما کجا می‌رود؟

پیمان جبلی در حالی ریاست صداوسیما را به دست گرفته است که این سازمان با چالش‌ها و بحران‌های زیادی مواجه است.

خبرگزاری مهر – گروه هنر- عطیه مؤذن: بعد از محمد سرافراز، عبدالعلی علی عسکری دومین رئیس صداوسیماست که عمر ریاستش بر این سازمان به ۱۰ سال نرسید و چند ماهی بعد از پایان دوره پنج ساله‌اش کلید مهمترین نهاد رسانه‌ای کشور را به معاون خود پیمان جبلی واگذار کرد.

دوران ریاست علی عسکری بی‌شک یکی از پرچالش ترین و حاشیه‌ای ترین دوران‌های صداوسیما محسوب می‌شود که جامعه درگیر رخدادهای مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شد و به تبع آن سیاست‌های رسانه‌ای با التهاب و حساسیت‌های بیشتری هم همراه بود. از طرفی با رشد و توسعه شبکه‌های اجتماعی در چند سال گذشته، هر یک از حواشی مرتبط با صداوسیما با شدت و حدت بیشتری ضریب می‌گرفت و بمباران خبری حول آنها در حالی جامعه را تحت تأثیر قرار می‌داد که خود صداوسیما در برخی موارد با تأخیر به آنها واکنش نشان می‌داد و همین باعث شد این رسانه بارها مرجعیتش با چالش مواجه شود و صداوسیما بخواهد با ارائه نظرسنجی‌ها و آمار مختلف بر اینکه هنوز منبع موثق و مورد اعتماد مخاطبان است صحه بگذارد.

حالا پیمان جبلی فردی که از بدنه کارشناسی سازمان است و سال‌هاست از درون خود صداوسیما رشد کرده و ارتقا یافته است، قرار است چالش‌های بزرگی را که در این سال‌ها متوقف مانده و هر یک به بحران‌هایی در تلویزیون تبدیل شده است سامان دهد. بحران‌هایی که برخی از آن‌ها به راحتی می‌توانست در بخش مدیریتی قابل حل باشد اما سیستم بروکراتیک و نبود مدیران قدرتمند و قاطع این اجازه را نداده است که رفع شود یا بحران‌هایی که به دلیل مسائل مالی سازمان و کمبود بودجه به تنگناهایی برای فروش آنتن بدل شده است و هر چه بیشتر سازمان را در مرداب خود فرو می‌برد.

حضور جبلی در بخش‌های مدیریتی تلویزیون از جمله معاونت خبر و سیاسی سابق و پنج سال معاونت برون مرزی نوید تازه‌ای دارد که بتواند حجم بزرگی از این امور را سامان دهد.

در این گزارش مروری داریم بر عمده‌ترین چالش‌های موجود که برخی از آنها در نسبت با معاونت‌های مختلف سازمان تعریف شده است و در این بخش به معاونت‌هایی که بیشترین چالش‌های سازمان در آن‌ها رقم خورده ارجاع داده شده است.

معاونت سیما؛ ویترین همه جنجال‌های تلویزیونی

«ارتقا سطح آگاهی و معرفت عمومی»، «هدایت فرهنگی»، «تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی»، «پراکندن امید و نشاط» و «ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی» اینها از جمله تأکیدات رهبر انقلاب در حکم رئیس جدید صداوسیماست. اصولی که سال‌هاست از رسانه ملی انتظار می‌رود در مسیر آنها بکوشد و اگرچه گاه به صورت جوششی و فردی از برخی دغدغه مندان حوزه رسانه برآمده اما حرکتی سیستماتیک و نظام مند در رسانه نبوده است.

تبلور و ویترین اصلی این سیاست‌ها هم به آنتن تلویزیون برمی‌گردد و برنامه سازان و سریال سازانی که بتوانند با راهبردهای اساسی و به کار گماردن مشاوران متخصص در تحقق آنها توفیق یابند.

همین ویترین اصلی حاشیه‌های رسانه ملی روی آنتن و پیش چشم مخاطبان بود که باعث شد علی عسکری پس از چهار سال معاون خود مرتضی میرباقری را تغییر داده و حمید شاه آبادی را به جای او بنشاند. حالا شاه آبادی حدود یک سال است که بر مسند معاونت سیما تکیه زده و هنوز زمزمه‌ای از تغییر او به گوش نرسیده است. باید دید جبلی در هر یک از حوزه‌های پر حاشیه زیر در معاونت سیما با توجه به شرایط موجود، چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت.
https://www.mehrnews.com/service/Art

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *