دولتی بودن سرعت «کانون» را گرفته است/ احیای تئاتر کودک و نوجوان

مدیر مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن تشریح عملکرد این مرکز طی دو سال اخیر، دلیل کندی برنامه‌های اصلاحی کانون را وابستگی آن به دولت می‌داند.

خبرگزاری مهر – گروه هنر- فریبرز دارایی و آروین مؤذن‌زاده: روز اول فروردین ماه به‌عنوان «روز جهانی تئاتر کودک» امسال زیر سایه شیوع ویروس کرونا در جهان و در حالی که تمام تئاترهای آسیا، اروپا و آمریکا با نزدیک شدن به روز جهانی تئاتر تعطیل بودند، سپری شد.

در ایران شاید به جرأت بتوان گفت که تئاتر کودک و نوجوان و تئاتر عروسکی با شکل‌گیری «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» شناخته شد و با تربیت هنرمندان توانمندی که این روزها از چهره‌های مطرح در عرصه کارگردانی و بازیگری سینما و تئاتر هستند، روند رو به رشدی پیدا کرد.

«کانون» همیشه به‌عنوان پایگاهی مهم و اساسی برای عرصه‌های هنری ویژه گروه سنی کودک و نوجوان شناخته شده و فعالیت‌های متعددی را در زمینه‌های مختلف برای این گروه سنی انجام داده است. مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون نیز طی دهه‌های گذشته فعالیت مستمری در زمینه تئاتر کودک و نوجوان و تئاتر عروسکی داشته که البته این فعالیت همیشه سیر صعودی به خود نگرفته و در دوره‌هایی با تنزل آماری و کیفی آثار مواجه بوده است.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طی ۲ سال اخیر و با تغییر مدیریت، به بازسازی روند فعالیت و تقویت ویژگی‌های خود پرداخته است که اتفاقات مثبت آن در زمینه‌های مختلف قابل رصد است. مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون نیز طی یک سال اخیر روند قابل قبولی داشته و آثاری که در این مرکز تولید و به صحنه می‌روند بار دیگر مرکز تئاتر کانون را مورد توجه خانواده‌ها و همچنین فعالان حرفه‌ای تئاتر کودک قرار داده است.

امیر مشهدی عباس که خود از نمایشنامه‌نویسان و کارگردان‌های تئاتر کودک و نوجوان است، مدیریت مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون را عهده‌دار شده و اولین سال فعالیت این مدیر تئاتری اتفاقات خوبی را در این مرکز رقم زده است.

حامد رهنما مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل با همراهی امیر مشهدی عباس در واپسین هفته‌های سال ۹۸ و پیش از فراگیر شدن بحران شیوع ویروس کرونا با حضور در خبرگزاری مهر به تشریح فعالیت‌ها و برنامه‌های کانون در زمینه هنرهای نمایشی در تهران و مراکز مختلف کانون در استان‌ها و شهرستان‌های ایران طی یک سال گذشته پرداختند.

در ذیل بخش اول این گفتگو را می‌خوانیم:

* کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همیشه اهمیت داشته و دارد و به‌عنوان یک مرکز تخصصی برای گروه سنی کودک و نوجوان فعالیت می‌کند. توجه ما در این نشست روی بخش تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. شما به عنوان ۲ مدیر فعال کانون در خصوص چشم اندازهای مدنظر برای مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون و اینکه چه روندی را از دیدگاه شما باید مورد توجه قرار دهد، نظرتان را بفرمائید.

امیر مشهدی عباس: کانون یک مؤسسه بسیار قدیمی است و تقریباً نیم قرن فعالیت داشته و رویکردش هم بحث فعالیت‌های فرهنگی و هنری بوده چون به پرورش کودکان و نوجوانان در تمام این سال‌ها فکر می‌کرده است. من حدود ۲۲ سال است که در کانون به عنوان نویسنده، کارگردان، مشاور و حالا مدیر فعالیت می‌کنم. بحث تئاتر برای کانون بسیار اهمیت دارد. هر کدام از اعضای فعال در کانون به گرایشی نظیر نقاشی، موسیقی، نویسندگی، قصه گویی یا سفال علاقه دارند و تئاتر چون دربرگیرنده همه این علایق و گرایش هاست، خیلی اهمیت دارد.

دامنه فعالیت ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همچنین ظرف و مظروف‌مان مشخص است و به همین دلیل خیلی نمی‌توانیم خارج از توانایی و امکانات‌مان حرکت کنیم اما سیستم برنامه‌ریزی به شکلی انجام شد که هر کسی که بخواهد به‌صورت حرفه‌ای فعالیت تئاتر انجام دهد، در تمام مراکز کانون امکان این فعالیت برایش فراهم است.

در انجمن هنرهای نمایشی نوجوانان که در کانون تأسیس شد، از ۱۱ نفر از بهترین استادان تئاتری استفاده کردیم تا در ۲۶ استان کشور به نوجوان‌ها و مربیان مراکز کانون، آموزش حرفه‌ای تئاتر بدهند. کانون در زمینه تئاتر به قدری نگاه حرفه‌ای و اصولی دارد که اگر یکی از اعضا در یکی از مراکز کانون، در یکی از دور افتاده‌ترین نقاط کشور بخواهد به‌صورت حرفه‌ای تئاتر کار کند، این امکان برایش فراهم است.

حامد رهنما: خیلی از مراکزی که کار آموزش و یا اجرای تئاتر برای کودکان را انجام می‌دهند، دارای امکانات محدودی هستند. قاعده‌ای که از ابتدا کانون داشته که در سال‌های مختلف یا تقویت شده و یا با همان قاعده و امکانات قبلی به کار خود ادامه داده است، فراهم کردن شرایط برای کسانی است که علاقه‌مند به کار کردن حرفه‌ای در حوزه تئاتر هستند.

ما بیش از یک هزار مرکز در سراسر کشور داریم. کانون از ابتدا تدبیری داشته که برای مناطق کم برخوردار نظیر روستاها و شهرهایی که مراکز ثابت کانون ندارند نیز تمامی فعالیت‌ها را به طرق مختلف به این نقاط وارد می‌کند. در زمینه تئاتر هم کانون چنین برنامه‌ای را داشته و دارد و از واحدهای سیار کانون برای این امر استفاده می‌کند؛ واحدهای سیار کانون خودروهایی مجهز به امکاناتی هستند تا در روستاها و شهرهای کوچک فعالیت‌های مراکز ثابت کانون را انجام دهند.

این روند کار مقطعی نیست و مربی سیار ما در جریان تعداد اعضای کانون در روستاها و شهرهای کوچک هستند، تئاترهای کوچک کانون از طریق واحدهای سیار در این نقاط اجرا می‌شوند و کودکان این روستاها و شهرهای کوچک نیز با تئاتر آشنا و از آموزش و اجرای تئاتر بهره می‌برند.

* تریلی سیار کانون نیز در این زمینه فعالیت داشته و دارد…

رهنما: یک فعالیت دیگر کانون تریلی سیار است که از سال ۱۳۵۱ سفارش و تجهیز آن انجام و از کشور آلمان به ایران وارد شد و از سال ۵۲ در استان‌های شمالی کشور نظیر گلستان و مازندران به اجرای تئاتر پرداخت. آن موقع خیلی از این ماجرا استقبال شد و اتفاق بسیار نویی هم بود. در سال گذشته ۲ تماشاخانه سیار هم افتتاح کردیم، تریلی قدیمی کانون به دلیل قدیمی بودن امکانات تبدیل به کتابخانه شد و ۲ تماشاخانه سیار را با امکاناتی جدید افتتاح کردیم که هم برای سینما و هم برای تئاتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. ما از این طریق فیلم‌های کانون را در شهرهای کوچک و روستاها به نمایش می‌گذاریم و هم اجراهای تئاتر را داریم.

این ۲ تریلی در حوادث طبیعی نظیر سیل و زلزله نیز در قالب امداد فرهنگی حضور پیدا می‌کنند.

مشهدی عباس: در کانون چند بخش داریم که مسئولیت آن‌ها با من است؛ مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی یکی از این بخش‌هاست که فعالیتش دعوت از گروه‌های حرفه‌ای برای تولید تئاتر حرفه‌ای در سالن‌های تحت پوشش خود است. دومین کار این مرکز کشف جوان‌های مستعد و ایجاد شرایطی برای تولید اولین کارهایشان است. نکته سوم نیز این است که این مرکز تئاترهای پرتابلی را به صورت رایگان برای اجرا در کتابخانه‌های مختلف که همان مراکز کانون در نقاط مختلف ایران است، آماده می‌کند. چهارمین فعالیت مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی تئاترهای تماشاخانه‌های سیار یا همان ۲ تریلی کانون است، یعنی نمایش‌هایی را آماده می‌کنیم که قابلیت اجرا در شرایط و فضاهای مختلف را روی این تریلی داشته باشند و در مناطق دورافتاده و محروم اجرا کنند.

  1. ما در این مرکز «تئاتر کوچک» یعنی تئاترهای یک نفره را هم تولید می‌کنیم که به صورت حرفه‌ای و توسط هنرمندان حرفه‌ای تئاتر تولید می‌شوند. این تئاترها قابلیت اجرا در فضاهای محیطی و با مخاطب کم را داردما در این مرکز «تئاتر کوچک» یعنی تئاترهای یک نفره را هم تولید می‌کنیم که به صورت حرفه‌ای و توسط هنرمندان حرفه‌ای تئاتر تولید می‌شوند. این تئاترها قابلیت اجرا در فضاهای محیطی و با مخاطب کم را دارد. تئاترهای کوچک ما در قالب بازتولید در مراکز استان‌های مختلف کشور توسط مربیان کانون و با استفاده از واحدهای سیار روستایی در روستاها نیز اجرا می‌شوند. این یکی از فعالیت‌های روتین مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی است.

مشارکت در مسئولیت اجتماعی و برگزاری فستیوال‌ها و رویدادهایی که در زمینه کودک و نوجوان هستند نظیر هفته ملی کودک و جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان؛ کانون به عنوان یکی از مهم‌ترین مشارکت کنندگان این فستیوال هست. بخشی از تبلیغات، کتاب جشنواره، لوح‌های تقدیر، برگزاری کارگاه‌های جشنواره با حضور استادان خارجی، برگزاری دوره‌های آموزشی طراحی صحنه، کارگردانی، ساخت عروسکی و بازیگری برای شرکت کنندگان در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان از جمله فعالیت‌ها و حمایت‌های کانون از این جشنواره در دوره‌ای که برگزار شد، بود.

تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا اگر کیفیت کانون و فعالیتش می‌تواند در هر جا و رویدادی تأثیرگذار باشد، این اتفاق رخ دهد زیرا به دنبال این نیستیم که کانون نسبت به دیگر فعالیت‌ها و رویدادهایی که در زمینه تئاتر کودک و نوجوان انجام می‌شوند، بی تفاوت باشد.

انجمن هنرهای نمایشی نوجوانان جایگاه دیگری در کانون است که مسئولیت آن بر عهده من است. این انجمن تقریباً بیش از یک هزار عضو در کشور دارد و کارش ساماندهی، آموزش، مدیریت، حمایت و هدایت مربیان، کارشناسان و اعضای کانون است که کار تئاتر انجام می‌دهند. ما استادان را به روستاها و شهرهای مختلف اعزام می‌کنیم و بعد از شناسایی گروه‌ها برای شأن ورک شاپ‌های ۳ تا ۶ روزه برگزار می‌کنیم و این ورک شاپ‌ها دارای خروجی هستند.

سال‌های گذشته در جشنواره تئاتر عروسکی کانون در بخش نمایشنامه‌نویسی ۳۵ تا ۷۰ متن از سوی مربیان مراکز کانون به جشنواره ارسال می‌شد اما امسال ۳۷۰ متن به جشنواره ارسال شد زیرا یکسال و از طریق برگزاری ورک شاپ‌ها در روستاها و شهرهای مختلف روی مربیان و کارشناسان کار کردیم. در این بخش روی مربیان، کارشناسان و اعضایی که علاقه مند به تخصصی کار کردن در تئاتر هستند، کار می‌کنیم و برای مربیان و اعضا توانمندسازی انجام می‌دهیم و فضایی را برایشان فراهم می‌کنیم تا در آن تئاتر کار کنند. فعالیت مربیان و اعضای فعال در حوزه تئاتر مدام رصد می‌شود و به آن‌ها مشاوره می‌دهیم تا فضای حرفه‌ای را به درستی پیش ببرند.

خروجی این روند برای ما این است که نمایش‌های تولید شده توسط مربیان و اعضای کانون باید حتماً اجرای عمومی داشته باشند و نمایش‌هایی که در اجرای عمومی موفق می‌شوند، می‌توانند متقاضی حضور در جشنواره کانون باشند. جشنواره تئاتر عروسکی کانون در بخش استانی برگزار شد و بخش کشوری آن در فروردین سال ۹۹ در اهواز برگزار می‌شود. از میان بیش از ۶۰۰ نمایش که در بخش استانی اجرا شده و می‌شوند، ۱۶ نمایش به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند.

جایگاه سوم که مدیریت آن در کانون بر عهده بنده است «اسیتیج بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان» است. در اسیتیج امکان‌های ارتباط مشترک از طریق نمایش با کشورهای مختلف را بررسی می‌کنیم و فضای اجرای تئاترهای خارجی و حمایت از تئاترهای خودمان برای اجرا در کشورهای خارجی را ایجاد می‌کنیم. این روند برای تبادل فرهنگ‌هاست و اینکه کیفیت خودمان را با دیگران بسنجیم و در عین حال کار مشترک هم تولید می‌کنیم. در حال حاضر با ۲ کشور برای تولید ۲ اثر مشترک گفتگوهایی را در دست انجام داریم.

در اسیتیج به خاطر فعالیت‌های درست تئاتری که در ۸ ماه گذشته داشتیم و ارتباط درستی که با مدیران اسیتیج برقرار کردیم، بر اساس گزارش‌های ما چند امتیاز به ما داده شده است. اولین امتیاز این است که ما امسال می‌توانیم در بین ۱۲ نفر هیأت ژوری اسیتیج نماینده داشته باشیم، دوم اینکه ما از بین ۱۲۰ کشور در بین ۳۲ کشوری هستیم که فعالیت‌های تئاتری برتری داشته اند و سوم اینکه ما در داوری ترکیه ۲۰۲۰ آقای محمد عاقبتی را به‌عنوان داور داشتیم که امتیاز بسیار بالایی محسوب می‌شود و چهارم اینکه ما امسال رئیس سنی اسیتیج را برای ۳ سال و بهترین نمایشنامه نویس را معرفی می‌کنیم. این امتیازهایی است که اسیتیج جهانی به دلیل فعالیت‌هایی که انجام داده ایم به ما ارائه داده است.

ما در اسیتیج بسیار فعال شده ایم و سمینار تئاتر در زمینه مجموعه مقالاتی که مرتبط با فروش تئاتر و بی زبان بودن نمایش در بهمن ماه برگزار می‌کنیم و به صورت مجموعه کتاب منتشر می‌شود. همچنین هر سال اسیتیج جوایزی را در جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان اهدا می‌کند که برای گروه‌های سنی کودک خیلی ارزشمند است، ما تقریباً هم به لحاظ عددی و هم به لحاظ کیفی بهترین آثار را معرفی می‌کنیم.

* درباره بحث آموزش که به آن اشاره کردید و اینکه استادان در ورک‌شاپ‌هایی ۳ تا ۶ روزه به مربیان و اعضای کانون که علاقه‌مند به فعالیت حرفه‌ای در تئاتر هستند آموزش می‌دهند، نکته‌ای وجود دارد. شما چندین سال است که به عنوان هنرمند در حوزه تئاتر فعالیت می‌کنید و می‌دانید که حوزه تئاتر بسیار تخصصی است و با یک ورک شاپ چند روزه نمی‌توان این انتظار را داشت که یک مربی نمایشنامه نویسی، تئاتر عروسکی و تئاتر کار کردن با کودکان و نوجوانان را یاد بگیرد. زمانی بخش آموزش زیر نظر مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون بود ولی مدت‌هاست که جدا شده است.

مشهدی عباس: قرار است مجدداً بخش آموزش زیر نظر مرکز قرار گیرد.

* این اتفاق خوبی است زیرا بحث آموزش بسیار تخصصی است. قدرتمندی کانون در دهه اول فعالیت خود به دلیل حضور مربیان متخصصی بود که در مراکز مختلف آن حضور داشتند. در حال حاضر مربیان چندمنظوره عمل می‌کنند، برگزاری این ورک شاپ‌هایی که اشاره فرمودید اقدام مناسب و خوبی است ولی تأثیرگذاری عمیقی به همراه نخواهد داشت زیرا در مدت زمان کم و به صورت مقطعی نمی‌تواند یک تخصص را به مربیان مراکز کانون آموزش داد.

مشهدی عباس: این نکته درست است و به همین منظور ما در حال راه‌اندازی اولین آموزشگاه تخصصی تئاتر در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون هستیم که کل کشور را شامل می‌شود. البته ما در حال حاضر کلاس‌های رایگان نقد تئاتر، بازیگری تئاتر و موضوعات دیگر را در مرکز برگزار می‌کنیم.

* این آموزشگاه برای چه رده سنی مدنظر است؟

مشهدی عباس: برای بزرگسالان. نکته‌ای که وجود دارد این است که در این کلاس‌های رایگانی که برگزار می‌کنیم بحث انتقال تجربه انجام می‌شود. ما اولین آموزشگاه تخصصی را در مرکز ایجاد می‌کنیم تا هر کسی که علاقه‌مند است به صورت تخصصی دوره آموزشی را سپری کند اما آنقدر کار تئاتر عمیق است که نمی‌توان طی دوره‌های آموزشی مختلف و حتی بلندمدت به عمق آن دست پیدا کرد. ما در ورک شاپ‌هایی که برگزار می‌کنیم فضایی را ایجاد می‌کنیم تا شرکت کنندگان در ابتدا فضای تئاتر را بشناسند. ما طی ۲ ماه چند ورک شاپ‌هایی را به صورت مستمر برگزار می‌کنیم که بیشتر شبیه مشاوره و راهنمایی شرکت‌کنندگان به سمت درست کار کردن است. با وجود اینکه برگزاری این ورک‌شاپ‌ها در جهت درست نوشتن، کارگردانی و طراحی درست کردن است، کارهایی که از دل آن‌ها تولید می‌شوند در جشنواره‌های بین المللی دعوت و اجرا می‌شوند. این نشان می‌دهد که کارمان را درست انجام داده‌ایم ولی کاملاً ًبه این موضوع واقفیم که با برگزاری دوره‌هایی کوتاه مدت نمی‌توانیم آموزشی تخصصی انجام دهیم.

با برگزاری این ورک شاپ‌ها هدف مان این است که در ابتدا بستر درست برای کار درست کردن را ایجاد کنیم.

* شاید افرادی توانمند در این ورک‌شاپ‌ها باشند که نیاز به پیگیری و آموزشی تخصصی داشته باشند تا رها نشوند. این افراد در چه مکان و فضایی باید تخصص موردعلاقه خود را یاد بگیرند؟ متأسفانه بخش آکادمیک تئاتر به درستی نتوانسته افراد متخصص پرورش دهد.

مشهدی عباس: ما این کار را انجام می‌دهیم. ما گزینش مان را از میان افراد حاضر در ورک شاپ‌هایی که در ۲۶ استان برگزار کردیم، انجام داده ایم تا وارد مرحله بعد آموزشی بشوند که آموزش پیشرفته‌تر است. ما برای اینکه بحث آموزش تخصص برای علاقه مندان به تئاتر کودک و نوجوان به‌درستی انجام شود، در حال رایزنی با ۲ دانشگاه برای راه‌اندازی رشته آموزش تخصصی تئاتر کودک و نوجوان هستیم.

حامد رهنما: نگاه مان در بخش آموزش مقطعی نبوده است. برای ورک شاپ‌ها نیز گزینش‌ها در مراحل مختلف روی شرکت کنندگان انجام شده تا آموزش با کیفیت بهتر و در مدت زمان مناسب به حاضران در ورک شاپ منتقل شود. ضمن اینکه رشته تحصیلی خیلی از عزیزانی که در ورک‌شاپ‌ها شرکت می‌کنند در دانشگاه بی‌ربط به تئاتر نیست و در گرایش‌های مختلف تئاتر تحصیل کرده‌اند.

مشهدی عباس: ما خروجی برای ورک‌شاپ‌ها تعریف می‌کنیم که شرکت کنندگان به تولید نمایشنامه، ساخت عروسک و تولید تئاتر با مشاوره‌ای که به آن‌ها می‌دهیم بپردازند حتی اگر کار به مرحله اجرا نرسد. حاضریم هزینه کنیم تا افراد بر خلاف دانشگاه که تنها خروجی آن مدرک است، در بخش آموزش ما تولید و کار کردن را تجربه کنند.

* یکی از مشکلات اساسی کانون در یک دهه گذشته این است که کانون بسیار عریض و طویل شده و بخشی از بودجه کانون صرف بخش‌هایی می‌شود که هیچ کارایی خاصی ندارند. مثلاً فروشگاه‌های کانون در سال‌های گذشته غیر فعال بودند یا رویدادهای مختلفی را برگزار می‌کرد که تأثیرگذاری خاصی نداشتند. البته در دوره جدید مدیریت کانون اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است که نشان دهنده بسامان کردن این وضعیت است اما واقعاً انرژی و توان زیادی را صرف خود می‌کند.

حامد رهنما: در این ۵۰ سال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همیشه موردتوجه بوده و بسیاری از هنرمندان و افراد تأثیرگذار در کانون پرورش یافته‌اند یا در آن فعالیت داشته اند. در سال‌های مختلف مدیریت‌های مختلف تصمیم‌های جداگانه‌ای گرفته‌اند ولی الان که ما در خدمت شما و در دوره مدیریت جدید که ۲ سال است فعالیت خود را آغاز کرده قرار داریم، اقداماتی انجام شده است.

به عنوان مثال فروشگاه‌های کانون که به‌عنوان فروشگاه‌هایی که محصولات آن مورد اعتماد خانواده‌ها چه به لحاظ کیفیت، محتوا و هزینه بوده‌اند، فعال شده‌اند. من به عنوان روابط عمومی کانون که با تمام بخش‌ها در ارتباط هستم می‌توانم درباره تغییر کیفیت بخش‌ها و مجموعه‌های مختلف فعال کانون صحبت کنم، البته ضعفی هم در فعالیت ما هم وجود دارد که شکی نیست.

روند فعالیت فروشگاه‌های ما در خیابان‌های خالد اسلامبولی و حجاب و همچنین فروشگاه‌هایی که در هفته کودک در شهرهای مشهد و اصفهان افتتاح شدند، نسبت به گذشته خیلی فرق کرده و خانواده‌هایی بودند که اعلام می‌کردند که تا ۲ سال پیش فروشگاه‌های کانون فعالیت مناسبی نداشتند ولی حالا بار دیگر کانون توجه خانواده‌ها قرار گرفته اند.

در تئاتر هم حتماً ضعف‌های جدی در استان‌های مختلف داریم نظیر نداشتن سالن استاندارد اجرای نمایش‌های کودک و نوجوان ولی بحث بهسازی تمامی سالن‌ها و امکانات خود را در دستور کار قرار داده ایم و در حال حاضر در دست انجام است. ما در سالن‌های بوستان و گلستان مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون در بوستان لاله این کار را انجام دادیم.

مشهدی عباس: ما دقیقاً مانند اتفاقی که در کتابخانه‌های کانون انجام شد، در حال الگوسازی هستیم. تا الگوسازی نکنیم مشخص نمی‌شود گفت که چه اتفاقی باید بیفتد.

* کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌تواند معیار تعریف کند…

مشهدی عباس: دقیقاً، ما ۲ سالن در بوستان لاله داریم که طراحی‌های مورد نظر انجام شده و بازسازی یکی از سالن‌ها آغاز و حدود ۳ ماه طول می‌کشد اما به یک سالن استاندارد برای کودکان و نوجوانان و تئاترهای تولید شده برای این گروه سنی، تبدیل می‌شود.

* کانون در نیاوران هم سالنی داشت که غیر فعال است…

مشهدی عباس: آن سالن را هم فعال می‌کنیم.

زمانی که یک مجموعه به صورت خصوصی اداره می‌شود، می‌توان برای بحث پرسنل و بودجه خیلی سریع‌تر تصمیم گرفت ولی زمانی که به قوانین دولتی وصل باشید، کارها زمان‌بر است و انرژی زیادی از تیم مدیریت می‌گیرد مخصوصاً مجموعه‌ای که حدود یک هزار مرکز در سراسر کشور و بیش از ۹ هزار پرسنل داردرهنما: سالن‌های مرکز آفرینش‌ها تعمیرات و بهسازی‌اش تمام شده و الان آمادگی این را دارد که هم میزبان اجراهای تئاتری باشد و هم برای سینمای کودک و نوجوان مورد استفاده قرار بگیرد. کانون در یک زمانی آنقدر درگیر فعالیت‌های در درون خود بود که مخاطبان، خانواده، مراکز و سازمان‌های دیگر زیاد از فعالیت‌های کانون مطلع نمی‌شدند. جشنواره قصه‌گویی، جشنواره تئاتر و هفته کودک برنامه‌هایی بودند که فقط کانونی‌ها درگیر آن‌ها بودند اما حالا این اتفاق وسیع‌تر شده و در جشنواره قصه گویی ما مردم عادی و غیر کانونی هم می‌توانند شرکت کنند.

مشهدی عباس: در جشنواره‌های قصه‌گویی ۴۰ نفر از بهترین هنرمندان ما به قصه‌گویی پرداخته‌اند که زمان برگزاری‌اش شب یلدای امسال بود. اینکه کانون در حال حاضر چه روندی دارد به راحتی قابل مقایسه با یک سال پیش و ۲ سال پیش است. برای اینکه بدانیم کانون بعدها چه روندی را خواهد داشت باید به این نکته توجه کنیم که کانون با فرمان دولتی حرکت می‌کند و هر چیزی زمان‌بر است. شاید اگر کانون در بخش خصوصی بود ما ۳ ماهه می‌توانستیم یک کتابخانه یا فروشگاه را الگوسازی کنیم، ولی در کار دولتی این سرعت وجود ندارد.

رهنما: موانع نیز خیلی جدی‌تر است. زمانی که یک مجموعه به صورت خصوصی اداره می‌شود، می‌توان برای بحث پرسنل و بودجه خیلی سریع‌تر تصمیم گرفت ولی زمانی که به قوانین دولتی وصل باشید، کارها زمان‌بر است و انرژی زیادی از تیم مدیریت می‌گیرد مخصوصاً مجموعه‌ای که حدود یک هزار مرکز در سراسر کشور و بیش از ۹ هزار پرسنل دارد.

در اینجا درباره هفته کودک کانون هم توضیحاتی را ارائه می‌دهم. طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، کانون محور برگزاری هفته کودک در روز جهانی کودک شد. ما امسال برگزاری هفته کودک را در مرکز آفرینش‌های کانون نگرفتیم و هر روز با موضوعات مشخصی نظیر محیط زیست، خانواده و رسانه به داخل مجموعه‌هایی رفتیم که تخصصی در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند. در آن ایام تئاترهایی با همین موضوعات تولید با محوریت کتاب‌های کانون توسط مجموعه آقای مشهدی عباس تولید و اجرا شدند. بعد از هفته کودک مجموعه‌هایی همچون متروی تهران و آتش نشانی در زمینه آموزش موارد مختلف نظیر ایمنی و شهری با ما تفاهم نامه‌هایی را منعقد کردند که کانون تولید را انجام دهد و آن مجموعه‌ها هزینه تولید را متقبل می‌شوند.

همچنین زمانی که وارد «باغ کتاب» شدیم و نویسنده‌های کانون به صورت یک روزه در آنجا حضور پیدا کردند و به گفتگو با خانواده‌ها و معرفی نحوه کتابخوانی درست پرداختند، در بخش‌های مختلف «باغ کتاب» مجموعه تحت مدیریت آقای مشهدی عباس نیز به اجرای تئاترهای محیطی پرداختند و همین امر باعث شد تا مجموعه باغ کتاب و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری با ما وارد گفتگو شدند که کانون تولیداتی در این زمینه داشته باشد و آن‌ها هزینه‌های تولید را متقبل می‌شوند.

در یک یا ۲ سال گذشته در عرصه تئاتر کانون شاهد هستیم که فضای اجراها، فضای آموزش و امکانات ما پیشرفت‌هایی داشته و من امیدوارم که این پیشرفت سریع‌تر انجام شود که ضعف‌های چند سال گذشته را پوشش دهد.

ادامه دارد…

کد خبر 4814249

mehrnews.com/xQW6Z

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *